Talia.reismee.nl

Bye Bye Kraków

20 // 06

Goed nieuws voor degenen die zich inmiddels hardop afvroegen of ik nog bestond: ik ben er nog! Maar inmiddels naderen mijn laatste dagen in Kraków. Donderdag vertrek ik met mijn backpack voor rondtrip door Polen. De laatste twee weken waren gevuld met goodbye-parties van medestudenten die inmiddels weer in hun thuisland gearriveerd zijn. Het is op een bepaalde manier een hele gezellige tijd, maar aan de andere kant toch ook wel een beetje bedrukt doordat alle nieuw verworven vrienden hun eigen weg weer gaan. Elías en Carmelo blijven nog een maandje langer om ook nog wat van de Poolse zomer mee te kunnen genieten, en Juri vertrekt morgen.

De laatste weken ben ik vooral druk geweest met mijn toetsen. Mijn eindcijfers zijn inmiddels binnen en zullen mijn gemiddelde aan voorgaande cijfers, behoorlijk opkrikken. Studenten bellen elkaar op om nog een laatste meeting met elkaar te hebben. Mijn ticket terug naar Nederland is ook al geboekt. 9 juli sta ik weer met beide benen op Nederlandse grond. Daarvóór reis ik nog langs de grotere steden van Polen. Op de planning staan nu: Warszawa, Gdansk, Wroclaw, Poznan, Lódz en Lublin. Hopelijk werkt het weer een beetje mee, want de laatste tijd was het toch wat bedroevend. Maart en april waren veelbelovend, maar daarna leek de moesson te zijn begonnen. Vandaag is er een concert langs de rivier. Lenny Kravitz laat een deuntje van z'n repertoire horen. Maar ook de organisatoren hadden stiekem op een stralende zomerdag gerekend, met deze locatie. Het zal de pret niet drukken, want het is gratis, dus de studenten zullen trouw met hun parapluutje aan de oever meeswingen. Ook het aantal toeristen is de laatste tijd flink toegenomen, dus het evenement zal niet volledig in het water vallen.

Ik zal vooral het koffiehuis gaan missen. Daar heb ik toch de meest interessante mensen ontmoet; een bevlogen historicus uit Kazakstan, een 45-jarige eeuwige student in alles wat met techniek te maken heeft uit Iran, een Poolse opa die mij hielp met mijn Poolse huiswerk maar bleek alles verkeerd ‘verbeterd' te hebben. Ook het op mijzelf wonen in een flat met andere studenten is mij bijzonder goed bevallen. Het leven in een stad is ook om lui van te worden: de supermarkt op vijf minuten lopen, de binnenstad in tien minuten, de bios naast de flat, de markt aan het eind van de wijk. Daarnaast de medestudenten van verschillende achtergronden en culturele verschillen. Het is eigenlijk een kwestie van geïnteresseerd zijn in alles wat onbekend is en je eigen cultuur niet hoger achten dan die van de ander. Een ander voordeel: ‘k heb nu ook een reeks aan Spaanse vakantieadressen, das ook niet gek. Ik denk dat ik nu door heel Spanje kan reizen zonder kosten te maken voor overnachting.

Misschien dat ik tussen de steden door nog wat tijd vind om de belevenissen van mijn ontdekkingsreis te publiceren, maar ik weet nog niet hoe het gaat lopen. En anders: ik zie jullie in juli!

Emily

Heel veel plezier nog de laatste weken!! Hoe laat ben je 9 juli op Eindhoven? Ik vlieg dan namelijk om 17 uur naar Praag ;). Huggg

Corine

Taaltje,
wat gaat de tijd toch hard.. alweer bijna richting NL. Geniet nog even van de laatste weekjes! x